tirsdag 14. november 2006

Kaotisk navneopphav

Jeg vil dedikere dette innlegget til Ullrich – hunden til broren min. Puddelen til broren min, faktisk. Aprikosfarget kongepuddel. Og et virkelig prakteksemplar av arten. Jeg liker å tro at det var jeg som fant på hva han skulle hete, og at meningen bak navnet er todelt: 1) Han er som nevnt en puddel, og er dermed rik på ull – altså ull-rik og 2) som tredjehund i rekka etter Frøya og Balder, var det på sin plass at også han fikk et traust og godt norrønt gudenavn; Ull er jaktguden, guden for bueskyting og skigåing. For øvrig er også Ull Tor sin stesønn, noe som passer ganske godt siden vi har opptil flere Tor i familien. Men så har vi en liten argue på det da; for som den metal-fanatikeren broren min jo er, mener han nemlig at hunden hans verken er oppkalt etter norrøne guder eller kroppstekstur, men snarere etter trommisen i Metallica. Jeg for min del er litt usikker på hvor entusiastisk Lars Ullrich ville blitt dersom han fikk vite om navnesønnen. De spiller ikke akkurat puddelrock heller, liksom…

1 kommentar:

Eline sa...

lenge leve Ulrich. Vedder på at personen i Metallica ville følt seg beæret over navnebroren. Gratulerer med ny blogg! Den ser riktig så fresh ut:)