torsdag 23. november 2006

Svikt i moralen

Har i grunn bestandig betraktet meg selv som en over gjennomsnittet lovlydig (og til tider slitsomt besteborgelig) person. Men etter at jeg fikk lappen har dette inntrykket begynt å rakne. Det kan virke som om moralen min synker parallelt med grafen for antall kroner brukt på bensin. For plutselig er det noe med meg og bøter. Så snart jeg beveger meg mer enn ni mil i bil fra huset mitt, begynner de å strømme inn. Bøtene, altså. Vi snakker parkeringsbot, vi snakker piggdekkbot, vi snakker fartsbot. Gjerne på én og samme tur. Som nå på tirsdag, for eksempel:
Som den snille storesøsteren jeg liker å være, tok jeg turen inn til Oslo tirsdag kveld for å hente bror, fetter, fetter og fetters kjæreste etter Iron Maiden-konserten. Vi ble enige om å møtes i sentrum (dumt å utfordre skjebnen unødig ved å forsøke å finne fram til Valhall). Og siden jeg er lat og ikke taklet tanken på å prøve å rote meg fram til et parkeringshus, valgte jeg det jeg anså som den beste løsningen på alle måter – nemlig korttidsparkeringen ved Oslo s. Den er lett å finne, det er ledige plasser der OG – den er gratis… Maiden-fansene lot vente på seg, og i mellomtiden benyttet jeg sjansen til å handle litt julegaver. Jeg var bortom parkeringsplassen og flyttet bilen et par-tre ganger, helt i tråd med korttidsparkeringens ånd; jeg sto kun kort tid i hver parkeringsluke. Men denne sleipe og unnavridende tankegangen var jo nødt til å straffe seg til slutt. Når jeg kommer for å flytte bilen for fjerde gang, står det nemlig en mann ved panseret i en urovekkende velkjent outfit og noterer iherdig på en medbrakt blokk. I ruta ligger allerede en lapp og lurer. Jeg tusler bort og legger stemmen i mitt mest sukkersøte leie: ”Hei. …Er det min bil du skriver bot på…?” Parkeringsvakten snur seg rundt, ser på meg fra topp til bunn og til topp igjen. ”Hvis det er bilen din, så?” sier han og nikker mot farmors sølvgrå golf. Jeg kan jo ikke annet enn å bekrefte faktum, men sørger for å legge til at jeg bare disponerer den, jeg eier den ikke (det skal liksom virke litt formildende, tenker jeg). Liten pause. Så senker han blokka og stirrer på meg med lett hevede øyenbryn. ”Altså”, begynner han. ”For det første har du ikke betalt piggdekkavgift”. ”Oi… Har den piggdekk… Det var jeg ikke klar over…” Æsj. Vanskelig å virke søt og blond når man er iført saggebukse og gangsterjakke. Og hva piggdekk angår er jeg selvfølgelig klar over dem! Det er jo umulig å ikke registrere det konstante bråket og ristingen som er forårsaket av dette geniale ”trygg bil på glatt is”-påfunnet. Dessuten var det jeg selv som insisterte på å bytte til pigg. Jeg mener – vinteren er jo definitivt rett rundt hjørnet (hæ, regn og plussgrader, sier du??). ”Hvor mye er den på, da? Boten?”. ”750,- kroner”, svarer han. Og jeg er sikker på at munnviken hans rykker oppover. ”750 kroner, mot 25 hvis du hadde betalt for oblat…”. Nå smiler han, faktisk. Er det mulig. Hvorfor gadd jeg ikke å undersøke dette oblatsystemet litt nærmere? Jeg er selvfølgelig fullt klar over piggdekkavgiften i Oslo, det er så å si umulig å gå glipp av alle de to hundre skiltene angående denne på vei inn mot byen. Men på samme måte som jeg fant det uoverkommelig å rote meg fram til en lovlig parkeringsplass, fant jeg det også uoverkommelig å forske noe mer på hvordan jeg skulle få betalt piggdekkavgiften. Sløvhet straffer seg. Som man reder, ligger man, og alt det der. Utrolig nok har han overbærenhet med meg når jeg forklarer at jeg bare var inne på stasjonen for å hente noen som ikke dukket opp, og at jeg nå hadde tenkt å kjøre igjen. Han stryker dermed den parkeringsboten han holder på å utforme. ”Men den der kan jeg ikke gjøre noe med, altså”, sier han og nikker igjen mot lappen i ruta. ”Nei, selvfølgelig” sier jeg, og takker og bukker. ”Det skulle bare mangle!”. Holder nesten på å legge til ”Den skal jeg med glede betale!”. Etter dette turte jeg forståelig nok ikke å bli stående på korttidsparkeringen lenger, så jeg satte meg i bilen og kjørte på måfå bort derfra. Jeg snublet imidlertid over ”Oslo s parkeringshus” bare få meter unna, og sto lovlig parkert de siste minuttene før de svette konsertgjengerne inntok bilen.

15 kommentarer:

Sunny sa...

Ja, ja. Sånn kan det gå når man er lovlydig borger:) Det skal ikke være lett. Neste gang du kjører til oslo får du ta på deg søt rosa kjole så du kan leke blond og dum... (ikke det at du er dum, men du kan jo late som forran visse parkeringsvakter: "nei, er det parkering forbudt her? Nei det skiltet var veldig godt gjemt bak den busken der, var den ikke det?")
Hadde foresten ikke overasket meg om du faktisk hadde sagt at du skulle betale den boten med glede. Joda, selvfølgelig! Skulle bare mangle! Mulig jeg hadde gjort det samme selv, så jeg skal ikke dømme ;)

Ingeborg sa...

Hehe, nei, for i si det sånn: Hadde jeg ikke vært så til de grader hyggelig og samarbeidsvillig er det ikke sikkert han hadde strøket den andre boten.. ;)

Hallgeir sa...

Hehe, bøter er kjedelige saker.
Hjelper å være samarbeidsvillig og smiskete;)

Eline sa...

Ja, hvor i huleste er det man egentlig betaler denne oblaten? Greit å bruke 20 skilt på informasjon om den, men hva med å lage hvertfall ett skilt med info om hvor man gjør det..?

Er dette kanskje en god ide til et aldri så lite leserinnlegg?

Ingeborg sa...

Hm, ja kanskje det. Tror egentlig ikke jeg orker å engasjere meg mer i saken... (må jo opprettholde et visst sløvhetsnivå) ;)

Hallgeir sa...

Her i Bergen er det nettopp innført piggdekkavgift. Den har vært så effektiv at 90% av piggkjørerne har gått over til piggfritt, så etter vinteren, så fjernes automatene, og neste vinter er det ikke piggdekkavgift...

Her er det vist med veiskilt (sånne med pil) til nærmeste automat... tror egentlig bare det er 4 automater i omløp...

Ingeborg sa...

Hahaha, er ikke piggdekkavgift i Bergen like nyttig som fjellskoavgift i Danmark??! Hvorfor har man piggdekk i en by med bare regn, hahaha... Nei, nå var jeg slem. Fornøyd med å bo i "Norges solfylke; Vestfold", da;)

Sunny sa...

Hey! Ikke mobb oss som bor her på det flommende vestland... Det er ikke vår feil at det ikke er snø! Vi vil jo late som vi er en av de store vi også. Så da vil vi ha piggdekkavgift akkurat som Oslo. Så det så!

Ingeborg sa...

Hihi, ja det er vel kanskje derfor... Hm, er Stavanger i nærheten av Bergen? ;)

Sunny sa...

Jo, det er jo ikke så altfor langt unna, ivertfall...

Hallgeir sa...

Jeg skal forklare deg grunnen til at det regner så mye i Bergen, Ingeborg.
Det har ingenting med det faktum at vi er midt på kysten, eller topografien å gjøre.

Historien er som følger; Gud skapte verden, og så hadde han laget en hel haug med byer. Så en eller annen gang på 1000-tallet, så finner han ut at han vil lage verdens vakreste by. Så han lager Bergen. Men han måtte jo sørge for at den alltid var like ren og pen. Det er her regnet kommer inn i bildet. Det er forøvrig også grunnen til at snøen ikke ligger lenger enn maks 3 dager. Ligger den lenger, blir den møkkete.

Fritt etter Kurt Oddekalv.....

Ingeborg sa...

Ach so... Jaja, greit å få litt oppklaring i ting!

Anonym sa...

Usj, bøter. Vi liker dem ikke. Jeg fikk en sur en på 4000kr rett etter at jeg fikk lappen. Siden har det bare blitt en parkeringsbot. Litt rart at jeg ikke har noen fartsbøter igrunn.

Det var da i det minste en god historie Ingeborg:-)

Ingeborg sa...

Uæk, 4000! Åssen greide du det?? Jeg går og venter på at det skal dumpe ned et artig brev i posten, etter at jeg ble catcha i en fotoboks for noen uker siden... Litt spent på den..

Anonym sa...

Jeg er kjempeimponert, Ingeborg, det må jeg si!

Piggdekkavgift du liksom.. pff..