lørdag 2. desember 2006

Oppdrag Akvariemonster

Når man har kjent seg selv i godt og vel tjueto år, tenker man gjerne at man har sånn rimelig grei oversikt over sin egen personlighet, reaksjoner og handlingsmønstre. Men plutselig dukker det opp en helt ny situasjon som man ikke har vært borti før, og gjennom måten man håndterer den på, lærer man kanskje noe nytt om seg selv. I dag har jeg lært at jeg er redd for akvariefisk. Og jeg er ikke bare litt engstelig for dem - jeg får angstanfall... Christine og jeg har et akvarium. Som seriøst trenger en overhaling. Har hatt mye dårlig samvittighet for fiskenurka, og har lenge tenkt at noe må gjøres. Og i dag bestemte jeg meg for at tanker skulle bli til handling. Jeg troppet opp på dyrebutikken med handlelista mi, og kom ut igjen 1171 kroner fattigere, men nå i besittelse av håv, to planter, to poser sand, luftpumpe og lysstoffrør. Planen var å vaske akvariet, skifte lysstoffrør, kaste ut de gamle plantene og fylle på med helt ny og fin sand mens Christine var på jobb. Hadde lyst til å overraske henne med "nytt" akvarium. Jeg gikk på oppgaven med freidig mot; ordnet med lysstoffrøret, fjernet plantene og begynte å øse ut vann. Alt gikk knirkefritt helt til jeg kom til punktet der jeg skulle bruke håven til å forflytte de fire små fra sitt trygge hjem og over i en bøtte. Den første fisken gikk greit. Den skjønte planen min, og kom ikke med de helt store protestene. De andre to ble også med på leken etterhvert, og havnet trygt i den blå bøtta. Men da jeg skulle prøve å forflytte Akvariemonsteret (som jeg liker å kalle den: den er helt ABNORMT diger, svart, feit og jævlig. Christine syns den er søt, jeg syns den er skikkelig skummel), gikk plutselig ting litt tregere. Herr A nektet nemlig plent å bli med på tur. Når jeg nærmet meg med håven, satte den bare fart på seg og spratt fra vegg til vegg i akvariet. Det så ikke godt ut når den digre kroppen dunket inn i glasset. Jeg fikk så vondt av den og prøvde fortvilet å forklare at jeg bare ville hjelpe; "Jeg er en venn, jeg kommer i fred!" Men nei, det kom ikke på tale. Etterhvert kom jeg inntil den med håven og greide nesten å få has på den, men det var da problmet oppsto: Da jeg kjente den digre fiskekroppen inntil håven, fikk jeg plutselig skjelvinger i hele meg og ble kjempekvalm og holdt på å kaste opp. Dette gjentok seg hver gang jeg fikk fornemmelsen av fisk mot håv. Utrolig sært. Til slutt orket jeg ikke mer og måtte bare gi opp. Det ble Christine som måtte ordne opp da hun kom hjem fra jobb. Hun fikk imidlertid fatt i den på første forsøk og overførte den elegant over i bøtta. Jeg fikk altså ikke overrasket Christine med rent og pent akvarium slik jeg gjerne ville, men jeg fikk virkelig overrasket meg selv! Kan med dette tilføre en ting til på "angst"-lista mi: akvariefisk. Rare greier...

8 kommentarer:

Eline sa...

Jeg kan godt tenke meg at denne fisken ikke bare var lett å ha med å gjøre. Men det var ikke verst at du fikk opp i de tre andre! Det vil si at du fiksa 75% lett som bare det.

Til tross for at du ikke fikk overasket Christine, fikk du nok overrasket henne litt likevel;)

Det er tanken som teller!

Anonym sa...

Redd for akvariefisk Ingeborg. Jeg trodde du ikke var redd for noe jeg:-)
Må innrømme at det er en av de mer sære phobiene jeg har hørt om, men det finnes jo så mye rart, og det er jo gøy å ha en veldig spesiell en, så lenge det ikke hindrer deg noe særlig.
Mye komma i den siste setningen der...

Sunny sa...

Ja, ja... Sånn kan det gå. Men som eline sa, det er tanken som teller ;)

Anonym sa...

Jeg føler med deg!! Catfish, den ene akvariefisken min er jeg også litt redd for...den vibrerer til og med når den blir sinna!

Men fiskene ble sikkert kjempefornøyde med nytt interiør i akvariet:)

Ingeborg sa...

Takk for støtten:) Lars Eivind, du kjenner meg ikke godt nok, altså. Jeg er redd for MYE!
Har forresten forsket litt på det, og funnet ut at det jeg lider av kalles ichthyofobi: frykt for fisk! :)
Haha, yndlingsfobien min (som jeg ikke lider av selv) er definitivt hippopotomonstrosesquippedaliofobi; frykt for lange ord! Onde, onde menneskene som fant på det ordet!!! Andre spennende fobier:
Novercafobi - frykt for stemødre
Kromofobi - frykt for farger
Aulofobi - frykt for fløyter
Kronofobi - frykt for tid
Levofobi - frykt for ting til venstre for kroppen (!)
Noctifobi - frykt for natten
Phengofobi - frykt for daglys og solskinn
Lachanofobi - frykt for grønnsaker
Geliofobi - frykt for latter
Eremofobi - frykt for å være seg selv
Triskaidekafobi – frykt for tallet tretten
Kathisofobi – frykt for å sitte
Bolsjefobi – frykt for bolsjevikene

Test ut denne linken: http://phobialist.com/

Anonym sa...

Hehe. Da er det bare å velge seg en fobi(Man kan visst ikke skrive phobi på norsk. Da skal jeg omstille meg alle sammen:-) Jeg skulle gjerne vert Levofob. Tenk å kjøre bil som levofob da, det kan ikke være helt lett tror jeg.

Anonym sa...

Irriterende at jeg ikke kan redigere innlegget mitt. Da skriver jeg det like gjerne på nytt slik det skal være:

Hehe. Da er det bare å velge seg en fobi(Man kan visst ikke skrive phobi på norsk. Da skal jeg omstille meg litt) alle sammen:-) Jeg skulle gjerne vært Levofob. Tenk å kjøre bil som levofob da, det kan ikke være helt lett tror jeg.

Ingeborg sa...

Hehe, nei det må være litt problematisk.. :)